Druga część projektu
3 listopada rozpoczęliśmy drugą część projektu „Polish-Hungarian relations and history, traces of the past and common heritage in Poland”. Jest to projekt Funduszy Wyszehradzkich, który realizujemy z naszą szkołą partnerską Bánki Donát Secondary and Vocational School z Węgier.
Niedzielę i poniedziałek spędziliśmy w Warszawie pokazując węgierskim przyjaciołom naszą stolicę, główne zabytki i najważniejsze miejsca; wspólnie szukaliśmy też śladów relacji polsko-węgierskich. Odwiedziliśmy również Muzeum Powstania Warszawskiego, a na koniec mogliśmy podziwiać stolicę z tarasu widokowego w Pałacu Kultury i Nauki.
Drugi dzień działań projektowych goście z Węgier spędzili w szkole. Uczniowie naszej szkoły przygotowali dla nich i przedstawili prezentacje dotyczące m. in. Polski, Kaszub, naszej i wspólnej historii. Były też quizy i zadania w grupach, które zacieśniły relacje między uczniami szkół partnerskich. Mogliśmy także opowiedzieć im o polskim systemie edukacji i naszych szkołach, a następnie oprowadziliśmy ich i pokazaliśmy jak i gdzie się uczymy.
Trzeciego dnia projektu Funduszy Wyszehradzkich nasi goście z węgierskiej szkoły udali się na wycieczkę do Gdańska. Odwiedzili Muzeum Bursztynu. Dowiedzieli się, jak ważnym czynnikiem był dla rozwoju tutejszych ziemi oraz zobaczyli zachwycające rzeźby i biżuterię wykonaną z bursztynu. Nie obyło się bez najważniejszych punktów na mapie Gdańska – Fontanny Neptuna, Złotej Bramy, Żurawia czy Ołowianki. Na szczęście pogoda dopisała, a miasto zrobiło na gościach ogromne wrażenie.
Czwartego dnia uczniowie szkół polskiej i węgierskiej udali się na wycieczkę na Półwysep Helski. Dla niektórych z naszych gości było to wspaniałe przeżycie, ponieważ po raz pierwszy w życiu zobaczyli morze. Po zwiedzeniu miasta Hel, udaliśmy się do Muzeum Obrony Wybrzeża, gdzie poznaliśmy historię militarną Helu w czasie II wojny światowej. Przedostatni dzień naszego spotkania projektowego poświęcony był historii i dziedzictwu regionalnemu. Po powrocie do szkoły uczniowie uzupełnili wiedzę o Kaszubach opowiadając gościom o naszej kuchni regionalnej i o języku kaszubskim.
Ostatni dzień spotkania projektowego ze szkołą partnerską z Węgier upłynął na rozgrywkach sportowych – nasi goście przeprowadzili rozgrzewkę w postaci specjalnie dla nas przygotowanego układu zumby, a następnie polscy i węgierscy uczniowie rywalizowali w grze w kręgle i wywalczyli puchary dla swoich krajów. Na zakończenie wspólnego projektu uczestnikom rozdano certyfikaty, pamiątkowe koszulki i zrobiono ostatnie pamiątkowe zdjęcia.
Mamy nadzieję na kontynuację tego projektu w przyszłym roku!
Dofinansowano z Visegrad Fund
Relacja z dwóch ostatnich dni projektu wyszehradzkiego
Czwartego dnia pobytu na Węgrzech uczniowie uczestniczyli w spotkaniu z przedstawicielami Polonii węgierskiej. Dowiedzieliśmy się wielu ciekawych rzeczy o ich życiu tutaj, doświadczeniach z językiem węgierskim, kuchnią i kulturą. Następnie uczniowie wspólnymi polsko-węgierskimi siłami rozwiązywali quiz wiedzy dotyczącej historii i relacji naszych krajów. Po południu udaliśmy się do Budapesztu.
Ostatni dzień wyjazdu do naszych węgierskich partnerów spędziliśmy w Budapeszcie. Mieliśmy okazję, aby wspólnie zwiedzić stolicę Węgier. Odwiedziliśmy najważniejsze miejsca, a szczególną uwagę zwróciliśmy na akcenty polskie. Spróbowaliśmy także tradycyjnego węgierskiego wypieku kürtőskalács – kurtoszkołacz.
Zakończyliśmy pięciodniowy pobyt na Węgrzech, a już niedługo rozpoczniemy przygotowania do spotkania w naszej szkole.
Dofinansowano z Visegrad Fund
Ciąg dalszy wizyty na Węgrzech
Trzeciego dnia pobytu na Węgrzech uczestnicy projektu Funduszy Wyszehradzkich szukali śladów polskich w Székesfehérvár, czyli stolicy województwa Fejer, w którym leży także Dunaújváros. Székesfehérvár to najstarsze miasto na Węgrzech i pierwsza stolica tego kraju. Królewskie miasto Székesfehérvár – było w średniowieczu miejscem koronacyjnym i nekropolią królów. To tutaj koronowano 43 i pochowano 15 władców węgierskich, w tym także polskiego pochodzenia. Mogliśmy obejrzeć ciekawe miejsca, wzmianki polskich miast, pomniki polskich królów i bohaterów, tj. pomnik króla Ludwika Węgierskiego, popiersie św. Władysława (Szent László), jednego z największych węgierskich królów, wychowanego na polskim dworze, patrona węgierskiej Polonii, a także pomnik Jerzego Warkocza, dowódcy obrony miasta przed Turkami w 1543 roku, potomka polskiej rodziny szlacheckiej z Dolnego Śląska. Zwiedziliśmy też katedrę św. Stefana, w której odnaleźliśmy ołtarz polskiego świętego Maksymiliana Marii Kolbego. Udaliśmy się w kolejne miejsce pamięci i złożyliśmy symboliczny wieniec przy Krzyżu Katyńskim. Zarówno uczniowie polscy jak i węgierscy byli niezwykle zaciekawieni historią polsko-węgierskich relacji.
Dofinansowano z Visegrad Fund
Projekt wyszehradzki – kolejny dzień
Drugi dzień projektu wyszehradzkiego spędziliśmy w szkole partnerskiej. Nauczyciele i uczniowie przygotowali dla nas różne aktywności. Posłuchaliśmy o węgierskim systemie edukacji, dowiedzieliśmy się więcej o naszej szkole partnerskiej. Następnie zwiedziliśmy ją i wzięliśmy udział w zajęciach w pracowni zawodowej. Ciekawym doświadczeniem była wizyta w studiu telewizyjnym, gdzie mieliśmy szansę poznać specyfikę pracy takiego studia i sprawdzić się w roli reporterów. Po południu węgierscy uczniowie oprowadzili nas po mieście i wspólnie odnaleźliśmy miejsca związane z Polską kulturą: ulicę Mickiewicza, skwer Nowa Huta i pomnik Jana Pawła II.
Dofinansowano z Visegrad Fund
Pierwszy dzień projektu
Pierwszego dnia projektu Funduszy Wyszehradzkich dotarliśmy na Węgry. Na lotnisku przywitali nas przedstawiciele szkoły partnerskiej i wspólnie pojechaliśmy do Budapesztu. Po brunchu i spacerze po stolicy wyruszyliśmy w dalszą podróż i pociągiem dotarliśmy do Dunaújváros. Zostaliśmy przywitani w szkole partnerskiej Bánki Donát Secondary and Vocational School. Po spotkaniu w szkole zakwaterowaliśmy się w hostelu, zrobiliśmy krótki spacer po okolicy i odpoczywaliśmy po męczącej podróży.
Dofinansowano z Visegrad Fund
Wyjazd uczniów z projektu w ramach funduszy Grupy Wyszehradzkiej
W naszym technikum rozpoczynamy nowy projekt. 10 uczniów wraz z opiekunami wyruszyło do szkoły partnerskiej na Węgrzech w ramach projektu realizowanego przez Fundusz Wyszehradzki.
Temat spotkania to: Polish-Hungarian relations and history, traces of the past and common heritage, a realizujemy go wspólnie z technikum z Dunaújváros.
Dofinansowano z Visegrad Fund
Wyniki rekrutacji na wyjazd do szkoły partnerskiej na Węgrzech
Informujemy, że proces rekrutacyjny został zakończony i znamy już wyniki naboru. Poniżej przedstawiamy nazwiska zakwalifikowanych uczniów z klasy 1TI i 2TI. Serdecznie gratulujemy!
Rekrutacja
Zapraszamy do udziału w rekrutacji na wyjazd do szkoły partnerskiej na Węgrzech. Szczegóły na plakacie poniżej. Zachęcamy do składania wniosków!
Dzień włoski
Praktyki na Sycylii naszych uczniów z klas 3TI i 4TI już się skończyły, ale projekt nadal trwa.
Teraz jest czas na podsumowania, ewaluacje i promocję działań, które realizowali uczniowie Technikum w ramach praktyk zagranicznych. W naszej szkole w miniony piątek odbył się „Dzień Włoski”, podczas którego chcieliśmy pochwalić się naszym projektem społeczności szkolnej i lokalnej. Uczniowie przygotowali prezentacje, zdjęcia i film ze swojego wyjazdu, opowiadali o tym jak wyglądały praktyki, o pięknej włoskiej wyspie oraz o włoskiej kulturze, historii i języku. Nie zabrakło przepysznych dań kuchni włoskiej przygotowywanych dla odwiedzających przez uczniów i nauczycieli.
Odwiedzili nas uczniowie wszystkich klas Technikum Informatycznego, Liceum Akademickiego im. Macieja Płażyńskiego w Pucku, a także Szkoły Podstawowej Małe Morze im. ks. Jana Kaczkowskiego w Pucku i przechodnie, zaciekawieni odbywającym się wydarzeniem. Wszystkiemu towarzyszyła włoska muzyka, gry integracyjne w stylu włoskim i upamiętnienie włoskiej przygody w Fotobudka 360 https://www.facebook.com/profile.php?id=100095117706930
Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć z tego dnia.
Praktyki na Sycylii
Nasi uczniowie z klasy 3TI i 4TI dotarli na Sycylię. W poniedziałek rano rozpoczęli praktyki. Na początek instytucja “A Rocca” Associazione Artistica Culturale, która przygotowała praktyki dla naszych uczniów, przedstawiła aspekty kulturowe związane z życiem, pracą i branżą IT we Włoszech, a szczególnie na Sycylii. Następnie grupa odbyła city-tour po Barcellona Pozzo di Gotto, przewodnik opowiedział o mieście, pokazał najciekawsze i ważne miejsca, a uczestnicy zjedli włoską granitę, jako powitalny poczęstunek ze strony instytucji goszczącej. Kolejne godziny uczniowie spędzili na pracy w ramach praktyk.
Let’s start the Positive IT specialists project! Cominciamo i preparativi!
Nasi uczniowie rozpoczęli przygotowania do wyjazdu na praktyki, które będą realizacją projektu „Pozytywni Informatycy” w ramach programu Funduszów Europejskich dla Rozwoju Społecznego 2021-2027.Zaczęliśmy od przygotowania językowego i kulturowego do pobytu we Włoszech. Pierwsze zajęcia o historii i kulturze tego kraju oraz lekcję włoskiego poprowadził dr Piotr Szeląg. W kolejnych dniach odbyły się lekcje podstaw języka włoskiego oraz języka angielskiego branży IT.
Jesteśmy już prawie gotowi…
Wyniki rekrutacji na praktyki na Sycylię
Informujemy, że proces rekrutacyjny został zakończony i znamy już wyniki naboru. Poniżej przedstawiamy nazwiska zakwalifikowanych uczniów z klasy 3TI i 4TI oraz listę rezerwową. Serdecznie gratulujemy!
Rekrutacja do projektu „Pozytywni Informatycy” – Sycylia 2024
Informujemy, że rusza rekrutacja na praktyki na Sycylię. Poniżej zamieszczamy regulamin rekrutacji oraz wniosek o udział. Chętni uczniowie proszeni są o dostarczenie wypełnionych dokumentów do sekretariatu do dnia 12 września 2023.
Praktyki na Sycylii
Przygotowania do nowego roku szkolnego trwają. Możemy już zdradzić, że uczniów klas 3 i 4 czeka niespodzianka.
Na początku września rozpoczniemy rekrutację na praktyki zawodowe w międzynarodowych firmach na Sycylii. Dzięki funduszom z Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji 30 naszych uczniów wyjedzie w tym roku szkolnym na dwutygodniowe staże na włoską wyspę!
Szczegóły już niebawem!